معرفی زبان برنامه نویسی جِی‌کوئری
برنامه نویسی - 28 شهریور 1401

معرفی زبان برنامه نویسی جِی‌کوئری

جِی‌کوئری (jQuery) یک کتابخانه جاوااسکریپت سبک‌وزنِ چند مرورگری است که برای ساده سازیِ نوشتنِ اسکریپ‌ هایِ سمت-کاربر یا به عبارتی سمت Client، در صفحات وب طراحی شده و امروزه محبوب‌ترین کتابخانهٔ جاوااسکریپتِ در حال استفاده است.
جی کوئری نرم‌افزار متن‌باز و رایگان است که تحت پروانه "MIT" منتشر می‌شود. ساختار کتابخانه جِی‌کوئری به گونه‌ای طراحی شده‌است که دسترسی به عناصر صفحه را آسان‌تر کرده باشد. می‌توان با آن حرکات انیمیشن ایجاد و از رویداد (به انگلیسی: Event) های صفحه استفاده کرد و به وسیله آن می‌توان نرم‌افزارهای مبتنی بر ای‌جکس (به انگلیسی: Ajax) را ایجاد و توسعه داد.
جی‌کوئری همچنین این اختیار را به برنامه نویسان می‌دهد که افزونه‌هایی برای این کتابخانه جاوااسکریپت ایجاد کنند. جدا از این‌ها، جی‌کوئری به توسعه دهندگان این اختیار را می‌دهد که تکه برنامه‌های سطحِ پایینِ مبادله‌ای (ارتباط مرورگر با کاربر) یا انیمیشنی و حتی افکت‌های پیشرفته و سطح بالا و اشیاء فرضی را ایجاد کنند. به‌کارگیری همهٔ این اجزای جی‌کوئری کمک می‌کند تا صفحات وب قدرتمند و داینامیک (پویا)، راحت‌تر ایجاد شوند.
کاربردهای جی کوئری Jquery چیست؟
همان طور که اشاره کردیم، مهم‌ترین کاربرد کتابخانه Jquery سهولت استفاده از جاوا اسکریپت می‌باشد. درواقع این کتابخانه دارای دستورات بسیار ساده و قابل درک است که در زمینه به کارگیری تکنولوژی ای جکس بسیار موثر واقع می‌شود. کاربرد این نرم افزار به قدری وسیع است که می‌توانید یک سایت را با کمک Jquery به صورت فول ای جکس طراحی نمایید.
از دیگر کاربردهای بی‌نظیر این کتابخانه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییر شکل ظاهر یک صفحه
امکان دسترسی به عناصر موجود در یک صفحه
پاسخ به تعامل کاربر
اصلاح محتوای موجود در یک سند
سهولت در امور معمول جاوا اسکریپت
بازیابی دیتا از سرور بدون نیاز به رفرش
جی کوئری Jquery چه ویژگی‌هایی دارد؟
این کتابخانه جاوا اسکریپت هم مانند سایر کتابخانه‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارد که این ویژگی‌ها عبارتند از:
قابلیت دستکاری و تغییر کدهای CSS
متحرک سازی و افکت گذاری بر روی عناصر وبسایت
کار با AJAX
دستیابی به عناصر موجود در پرونده
ایجاد تغییر و دستکاری عناصر پرونده
امکان توسعه پلاگین‌ها
کنترل آسان و قدرتمند رویدادها
با معایب جی‌کوئری آشنا شوید
همان‌طور که می‌دانید، کتابخانه جی‌کوئری از نظر کمی، بسیار غنی و کامل است. در این میان، اگر به هر دلیل طراح و یا صاحب سایت مایل به سفارشی‌سازی وبسایت باشند، این امکان وجود دارد که عملکرد آن با محدودیت روبرو شود. به همین دلیل در برخی از موارد، کارشناسان مربوطه ناچار به استفاده از جاوااسکریپت خام خواهند شد.
علاوه بر این مورد، برای استفاده از دستورات و کدهای جی‌کوئری، نیازمند پرونده جاوااسکریپت جی‌کوئری هستید. اندازه این فایل‌ها تقریبا کوچک می‌باشد. اما با این حال، ممکن است برای سیستم مشتری و حتی وب‌سرور برنامه‌نویس سنگین باشد و به آن فشار آورد. در این صورت، آن‌ها ناچار به میزبانی از اسکریپت جی‌کوئری در وب‌سرور خود، خواهند شد.
آشنایی با ابزارهای توسعه Jquery
مانند زبان های دیگری برنامه نویسی، Jquery نیز برای نوشتن کدها و کتابخانه Jquery، به یک کد ادیتور نیاز دارد. شما از هر کدام از ادیتورهای جاوا اسکریپت برای نوشتن کدهای Jquery می توانید استفاده کنید:
Note Pad
Visual Studio
Eclipse
Aptana Studio
Ultra Edit
توجه داشته باشید، ادیتورهایی که از IntelliSense در جاوا اسکریپت و Jquery پشتیبانی کنند، سرعت و دقت عملکرد کاربر و برنامه نویس را ارتقا می دهند.
ارتباط جی کوئری Jquery و HTML
خوب است بدانید که جی کوئری هیچ ارتباطی با HTML ندارد! به بیان دیگر این کتابخانه هیچ دخالتی در کدهای HTML ایجاد نمی‌کند و Unobtrusive محسوب می‌شود. به این معنی که هیچکدام از کدهای جاوا اسکریپت به کدهای HTML وارد نمی‌شوند و از این نظر کدهای نوشته شده در طراحی سایت، کاملا مجزا و مرتب هستند. از سویی دیگر زمانی که جاوا اسکریپت بر روی مرورگر فعال باشد، کدهای مربوط به آن اجرا خواهند شد و چنانچه فعال نباشد، هیچ مشکلی در نمایش سایت به وجود نخواهد آمد.
ویژگی های جی کوئری
- قابلیت اجرا بر روی مرورگرهای رایج مانند اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس، کروم و...
- قابلیت تغییر خصوصیات CSS
- متحرک سازی و قرار دادن افکت روی عناصر وب سایت
- کار با ایجکس
- کنترل آسان و قدرتمندتر رویدادها (Events)
- ایجاد افکت و حرکات انیمیشن
- توسعه دادن پلاگین ها
به کارگیری همه این اجزای جی کوئری کمک می‌کند صفحات وب قدرتمند و داینامیک (پویا) داشته باشیم.
مزایای جی کوئری
جی کوئری امروزه محبوبترین کتابخانه جاوا اسکریپت در حال استفاده است.
جی کوئری نرم‌افزار متن باز(open source) و رایگان است که تحت دو پروانه GPL و MIT منتشر می‌شود. دستور زبان جی کوئری به گونه‌ای طراحی شده است که عمل هدایت به پرونده را آسان تر نموده است، بدین صورت که می‌توان حرکات انیمیشن و رویدادهایی را در صفحه ایجاد کرد و به وسیله آن نرم‌افزارهای مبتنی بر Ajax را ایجاد نموده و توسعه داد.
جی کوئری همچنین این اختیار را به برنامه نویسان می‌دهد که پلاگین هایی برای کتابخانه جاوا اسکریپت ایجاد کنند.
جمع بندی نهایی
برای اینکه در زمینه برنامه نویسی به عنوان یک فرد حرفه‌ای در بازار کار ظاهر شوید، باید بتوانید از همان ابتدای کار مهارت‌های خود را ارتقا دهید. آشنایی با نحوه استفاده از جی کوئری یکی از مهارت‌هایی است که یک برنامه نویس باید آن را داشته باشد. در این مقاله به بیان این موضوع پرداختیم که جی کوئری Jquery چیست و چه کاربردی در تخصص برنامه نویسی دارد. به طور خلاصه منظور از جی کوئری یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که به سهولت استفاده از این زبان کمک می‌کند. لازم به ذکر است که جی کوئری با جاوا اسکریپت متفاوت است و تنها به عنوان ابزاری برای ساده شدن این زبان شناخته شده است.

 

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد