معرفی زبان برنامه نویسیhtml
برنامه نویسی - 28 شهریور 1401

معرفی زبان برنامه نویسیhtml

تاریخچه HTML

مخترع HTML  (تیم برنرز – لی)
در سال ۱۹۸۹ میلادی جایی که فیزیکدانان سراسر دنیا در آزمایشگاه قاره اروپا در ژنو (سرن  CERN ) برای آزمایش فیزیک ذره ای دور هم جمع شده بوده و به بیان دیدگاه ها، تفکرات، و یافته های خود می پرداختند تیم برنرز- لی ایده ای به فکرش خطور کرد.
ایده ای که قرار بود کاری کند تا سایر دانشمندان بدون حضور در آزمایشگاه بتوانند یافته و نظرات خود را با سایر دانشمندان به انتشار بگذارند.
این ایده باعث شد تا تیم برنرز- لی در سال ۱۹۸۹ میلادی شبکه جهانی وب را اختراع کند. البته این شبکه در ابتدا یک شبکه خصوصی بود و قطعا این تیم هیچ وقت فکر نمی کرد این اختراع روزی وارد تمام خانه در سرتاسر دنیا شود.
در ادامه تیم به این موضوع فکر کردند که صفحات علمی منتشر شده در شبکه، باید چیزی فراتر از یک متن خالص باشند. پس آنها دوباره شروع به کار کردند و با توسعه شبکه خود نام این مستندات و متون پیشرفته منتشر شده را ابر متن (HyperText) گذاشتد. بطوریکه صفحات می توانستند به یکدیگر لینک بخورند. و این شروع بود بر ایجاد زبان Html و ساخت صفحات وب که تا به امروز با انتشار آخرین ورژت html یعنی HTML5 در حال توسعه یافتن بوده است.
HTML5 چیست؟
تا سال 2008 بازار HTML4 داغ بود و به طور گسترده استفاده می‌شد. اما مشخص بود که این نسخه از HTML ضعف‌هایی دارد و باید بروزرسانی شود. به همین دلیل کمپانی WHATWG توسعه این زبان را در دست گرفت و استانداردهای آن را ارتقا داد. ضعف اصلی که باید روی آن کار می‌شد مربوط به چندرسانه‌ای (multimedia) و گرافیک بود.
HTML5 در سال 2014 یک آپدیت مهم و اساسی را تجربه کرد. در این آپدیت تگ‌های HTML جدیدی اضافه شدند که تاثیر بسیار مثبتی در بالا بردن کیفیت و بهبود تجربه کاربران داشتند. پس از این آپدیت طراحی سایت‌ها ساختار منظمی پیدا کرد و مفاهیم قدیمی (مانند استفاده از table در بدنه اصلی صفحات) کنار گذاشته شدند.
HTML چه کاربردهایی دارد ؟
کاربرد اصلی HTML تولید صفحات وب است. اما، HTML کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله می‌توان به ساخت سند وب، ناوبری اینترنتی، ایجاد تصاویر واکنش‌گرا، ذخیره‌سازی سمت کلاینت و سایر موارد اشاره کرد. در این بخش از مطلب زبان برنامه نویسی HTML برخی از شاخص‌ترین کاربردهای HTML ارائه شده است.
در واقع شما با HTML اسکلت‌بندی سایت را پیاده سازی می‌کنید! به این اسکلت زیبا(!) نگاه کنید! ساختار اولیه بدن انسان به کمک این اسکلت شکل گرفته است. در صفحات وب هم به همین صورت است. ابتدا عناصر با HTML درج می‌شوند و با CSS و… این اسکلت پوشیده می‌شود! پس اگر به یادگیری مباحث طراحی سایت فکر می‌کنید، از html شروع کنید. زیرا در آموزش برنامه نویسی تحت وب، یادگیری html اولین قدم محسوب می‌شود.
پس همانطور که متوجه شدید، HTML بخش غیر قابل حذف وب‌سایت است و برای ایجاد یک صفحه در وب باید حتما از آن استفاده کرد. البته خروجی این زبان همانند اسکلت است و زیبایی چندانی ندارد. به همین علت باید بعد از کدنویسی HTML به سراغ زبان CSS برویم تا بر روی این اسکلت پوست و گوشت قرار دهیم! در واقع با CSS به المان‌های HTML زیبایی و رنگ می‌بخشیم!
تفاوت زبان html با زبان برنامه نویسی؟
در توضیحی مفید می توان گفت که زبان برنامه نویسی زبانی است که به وسیله آن می توانیم با کامپیوتر ها حرف بزنیم. زبان های برنامه نویسی به کمک دستور  ها و کدهایی که برای کامپیوتر ها قابل درک است  با آن ها ارتباط برقرار می کند و دستور های خود را به کامپیوتر می فهماند.

به عبارتی سخت افزار ها برای این که کار کنند به یک سری اطلاعات و دستور العمل ها احتیاج دارند که این دستور عمل ها توسط برنامه نویس ها و با استفاده از زبانی که برای کامپیوتر قابل فهم است به آن ها ارائه می گردد.
زبان های نشانه گذاری متعددی وجود دارد که از معروف ترین آن ها می توان به زبان html  اشاره کرد. با دقت کردن به واژه زبان نشانه گذاری متوجه خواهید شد که این زبان با زبان برنامه نویسی فرق دارد و شامل ساختار های اصلی و رایج برنامه نویسی مانند حلقه و تکرار و ... نیست.
بلکه زبان نشانه گذاری به شما کمک می کند تا متن هارا از عناصر دیگر صفحه متمایز و جدا کنید. و با مرتب سازی آن ها المان های مختلف را در صفحه ایجاد و به نمایش بگذارید.
html چگونه کار می کند ؟
html  با کمک عناصر مختلفی که در خود دارد مانند: پاراگراف، لیست، عکس ، صوت چهارچوب اصلی یک صفحه وب را ایجاد می کند.
به زبان ساده html برای ساخت بدنه صالی صفحه به کار می رود. در مثالی دیگر اگر html  را به ساختار بدن یک انسان تشبیه کنیم. به ساختار کلی بدن مانند استخوان html  می گویند و زبان css برای درست کردن شکل ظاهری بدن انسان به کار می رود. که البته در دنیای امروزی وظیفه کد نویسی html  و css  به عهده یک نفر می باشد.
مزایای زبان html
زبان html در کنار زبان های دیگر مانند css و js هسته اصلی صفحه وب را تشکیل می دهند. در این بخش می خواهیم به مزایای زبان html  اشاره کنیم تا متوجه شوید که چرا زبان html با وجود مشکلاتی که دارد هنوز هم از زبان های اصلی نشانه گذاری در دنیای کدنویسی است. از مهم ترین مزایای زبان html می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یادگیری آسان و ساده و همینطور جالب و لذت بخش
اجرا شدن آن در تمامی مرورگر های موجود
 کاملا رایگان و کاربردی
  ارتباط گرفتن بدون دردسر با زبان های سمت سرور مثل php
جمع بندی
اگر می خواهید که وارد دنیای برنامه نویسی تحت وب شوید، باید وقت و انرژی بزارید. در هرکاری برای پیشرفت در مرحله اول باید فقط شروع کرد. بله فقط شروع کنید و اولین قدمی که باید برای شروع بردارید یادگیری Html است.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد