معرفی زبان برنامه نویسی پرل (Perl)
برنامه نویسی - 27 شهریور 1401

معرفی زبان برنامه نویسی Perl

معرفی زبان برنامه نویسی Perl
زبان برنامه نویسی Perl یک زبان تفسیری، سطح بالا و شی گرا است که برای برنامه نویسی سمت سرور مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان به طور وسیعی ساختار خود را از زبان C و Shell Script و Sed گرفته و خصوصیات آنها را داراست. زبان برنامه نویسی Perl در زمینه های هوش مصنوعی، بانک های اطلاعاتی، سیستم عامل و صفحه گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان همچنین قدرت بسیار بالایی را در پردازش متن داراست.
کاربرد زبان برنامه نویسی PERL
زبان برنامه نویسی PERL بصورتی بود که بر پایه سیستم عامل یونیکس (چندکاربره) پایه گذاری شد و روند گزارش گیری را راحت ساخت، همینطور روی ویندوز ماکروسافت نیز در حال اجرا می باشد.
در سال 2000 نسخه 6 زبان برنامه نویسی  پرل که در واقع تکمیل نسخه 5 شروع  به بازنگری کرد در واقع لری وال نسخه 5 پرل را بر پایه نسخه 4 زبان برنامه نویسی PERL جمع آوری و در سال 1994 منتشر کرد.
ویژگی های بسیاری به نسخه 5 زبان برنامه نویسی پرل اضافه شد از جمله ویژگی ها:
متغیرهای واژگانی و ماژول ها
اشیاء
ماژول های مکانیسمی و مراجع
پونی یک کلمه ی مخفف برای زبان پرل و پلی برای ارتباط نسخه 5 پرل با نسخه 6 بود هدف این پروژه تضمین کردن میلیونها خط برنامه در نسخه 5 پرل برای هزاران شرکت در جهان بود که نسخه 5 بازنویسی مفسر شود و روی ماشین نسخه 6 اجرا گردد.
ویژگی های بسیاری به نسخه 5 زبان برنامه نویسی پرل اضافه شد از جمله ویژگی ها:
متغیرهای واژگانی و ماژول ها
اشیاء
ماژول های مکانیسمی و مراجع
پونی یک کلمه ی مخفف برای زبان پرل و پلی برای ارتباط نسخه 5 پرل با نسخه 6 بود هدف این پروژه تضمین کردن میلیونها خط برنامه در نسخه 5 پرل برای هزاران شرکت در جهان بود که نسخه 5 بازنویسی مفسر شود و روی ماشین نسخه 6 اجرا گردد.
زبان برنامه نویسی پرل (PERL) با ساختاری مشابه زبان C یک زبان شی گرا ، همه منظوره ،سطح بالا و سمت سرور محسوب می شود. این زبان در سال 1987 منتشر شده و معنی لغوی آن مرواید است.  زبان پرل در اکثر سیستم عامل ها کاربرد داشته و برای فایل های نوشتنی مورد استفاده قرار می گیرد.
کسانی که با زبان برنامه نویسیphp کار کرده و آشنا هستند می توانند به راحتی یادگیری این زبان را آغاز کنند . پیش از شروع نیاز است به زبان های  Unix shell و C تسلط لازم را داشته باشید.
به دلیل فراهم کردن شرایط لازم  توسط گوگل پلی ،از این زبان برای نوشتن اپلیکیشن های موبایل نیز می توان استفاده کرد. این زبان در رابطه با سیستم عامل IOS نیز هنوز در حال بروز رسانی و توسعه می باشد.
نمونه هایی از فریم ورک های معروف برای نوشتن اپلیکیشن های IOS به وسیله ی زبان پرل : Mojo  ، Dancer ،Catalyst هستند.
برخی از دلایل انتخاب زبان برنامه نویسی Perl :
اولین دلیل و می توان گفت مهم ترین آن ها یادگیری و استفاده ی آسان از این زبان است. افرادی که با حجم بالای کد نویسی در زبان برنامه نویسی C دچار مشکل شده اند می توانند از این زبان استفاده کنند.
در زبان برنامه نویسی پرل راهنمای آنلاین وجود دارد که در صورت بروز مشکل می توانید به آن مراجعه کنید. در نتیجه در این زبان همیشه منابعی هستند که بتوانند مشکلات شما را برطرف کنند.
این زبان می تواند  راه حل های زیادی را برای انجام و پیش بردن کارها به شما پیشنهاد دهد.
یکی از مواردی که باعث برتری زبان برنامه نویسی پرل به زبان C می شود این موضوع است که  این زبان مستقل از سکو و یا پلتفرم است. به این مفهوم که شما به آسانی می توانید برنامه مورد نظرتان را در سکوهای مختلف به انجام برسانید.
همچنین این زبان دارای مفسر نیز می باشد.
زبان برنامه نویسی پرل یک زبان منبع باز است.
حوزه های کاربردی این زبان
این زبان در حوزه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
فناوری هوش مصنوعی، ژنتیک، نظامی، تحقیقاتی، صنعتی،اتوماسیون، بیوانفورماتیک، طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن و طراحی بازی ها
رنامه نویسی Perl و اکسپلویت ها
یکی از کاربردهای مهم زبان برنامه‌ نویسی پرل در نوشتن اکسپلوییت‌ ها و کدهای مخرب است. این زبان برنامه‌ نویسی پیشینه‌ای قدیمی در یونیکس دارد. اما عمر آن در ویندوز به ۷ سال هم نمی‌رسید. به‌طوری‌ که زبان پرل را زبانی جدا نشدنی از یونیکس می‌دانند.
ویژگی های زبان برنامه نویسی Perl
ساختار کلی Perl به طور گسترده ای از C به دست می آید. این زبان همچنین ویژگی های برنامه نویسی Shell Script را داراست. در Perl همه متغیر ها با Siglis های پیشنهادی مشخص شده اند که به متغیر ها اجازه می دهند به طور مستقیم در رشته ها تکرار شوند. Perl لیست ها را از Lisp، هش ها (hashes) را از AWK و عبارات منظم را از sed می گیرد. این کار ها باعث ساده سازی و تسهیل بسیاری از تجزیه و تحلیل ها، پردازش متن ها و وظایف مدیریت داده ها می شود.
دلیل استفاده از زبان برنامه نویسی Perl
مسلماً زبان برنامه نویسی perl در مقایسه با زبان های دیگر مزایایی دارد که باعث محبوبیت آن در بین برنامه نویسان شده است.
یکی از مهم ترین دلایل استفاده از زبان برنامه نویسی پرل آسان بودن کار با آن است. کسانی که از برنامه هایی مثل C به علت حجم بالای کد نویسی خوششان نمی آید، می توانند از زبان perl استفاده کنند.
در زبان برنامه نویسی perl می توانید در صورت بروز مشکلاتی در کد نویسی از راهنماهای آنلاین استفاده کنید. همیشه منابعی وجود دارند که می توانند مشکل شما را حل کنند.
پرل راه حل های زیادی را برای انجام کارها پیش روی شما قرار می دهد.
یکی از مزایای زبان برنامه نویسی perl در مقایسه با زبان برنامه نویسی C این است که این زبان مستقل از سکو است. به این معنی که شما به راحتی می توانید برنامه مورد نظرتان را در سکوهای مختلف انجام دهید.
پرل یک زبان مفسردار است.
برنامه پرل open source است.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد