تفاوت بین 64 بیت و 32 بیت
فناوری اطلاعات - 23 شهریور 1401

تفاوت بین 64 بیت و 32 بیت


در سیستم عامل‌های 32 بیتی پردازشگر داده‌ها را بصورت 32 بیت،32بیت از روی رم برمی‌دارد، به این معنی که برای هر 32 بیت یکبار به سراغ رم می‌آید، این یعنی درگیر شدن بیهوده پردازشگر، نتیجه افت سرعت در پردازشگر در حالی که در سیستم عامل‌های 64 بیتی پردازشگر داده‌ها را بصورت 64بیت 64 بیت از روی رم برمی‌دارد، به این معنی که برای برداشتن داده‌ها یکبار به سراغ رم میرود و این باعث بالارفتن سرت پردازشگر میشود، مزیت دومی که باعث برتری سیستم عامل 64 بیتی نسبت به سیستم 32 بیتی می‌شود این است که سیستم عامل 64 بیتی قادر بع پشتیبانی تا 128گیگابایت حافظه رم و حتی بالاتر می‌باشد ولی سیستم عامل 32 بیتی تا 4 گیگابایت حافظه رم را پشتیبانی نمی‌کند.
در زمان استفاده از سیستم عمال 64 بیتی باید به این نکته توجه داشته باشیم که سخت‌افزارهای ما قابلیت پشتیبانی از سیستم عامل 64 بیتی را دارا باشند در غیر اینصورت از مزیت‌های گفته شده درباره سیستم عامل 64 بیتی بی‌بهره میمانیم.
در کامپیوتر های سرور به دلیل اهمیت سرعت، بیشتر از سخت افزار و سیستم عامل 64 بیتی استفاده میشود.
زمانی که رم قضای کافی برای باز کردن فایلها بر روی خود را نداشته باشد به همان مقدار مورد نیاز از ظرفیت هارد استفاده می‌کند.
مزایای ویندوز 64 بیتی:
نسخه‌های 32 بیتی ویندوز به 4 گیگابایت رم محدود شده‌اند که این مقدار کمی است وقتی کامپیوترهای ارزان قیمت‌تر هم رم 8 گیگابایت یا بیشتر دارند. اگر می‌خواهید از رم بیشتر از 4 گیگابایت استفاده کنید، به نسخه 64 بیتی ویندوز نیاز دارید.
سیستم‌های 64 بیتی قادر به ارجاع 264 مکان در حافظه هستند. یعنی حدود 4 میلیارد برابر حافظه‌ای که سیستم 32 بیتی می‌تواند اشاره کند. در واقع پردازنده 64 بیتی می‌تواند تا 16 ترابایت را ارجاع دهد، ولی این مورد غیر عملی است. بنابراین، این سیستم‌ها می‌توانند به حداکثر 128 گیگابایت رم دسترسی داشته باشند. علاوه بر این‌ها پردازش 64 بیتی از امنیت بالاتری نیز برخوردار است.
مزایای ویندوز 32 بیتی:
دلایلی وجود دارد که ممکن است بخواهید ویندوز 32 بیتی داشته باشید. یکی از آن‌ها این است که کامپیوتر قدیمی با پردازنده 32 بیتی داشته باشید که در این صورت چاره‌ای جز نصب ویندوز 32 بیتی ندارید. برخی تولیدکنندگان نیز ممکن است فقط درایورهای 32 بیتی را برای سخت افزارهای قدیمی ارائه دهند و به همین خاطر، به ویندوز 32 بیتی نیاز خواهید داشت.
همچنین نسخه 32 بیتی ویندوز به شما اجازه می‌دهد تا نرم افزار 16 بیتی که برای ویندوز 3.1 نوشته شده است را اجرا کنید که این کار در ویندوز 64 بیتی امکان پذیر نیست.
برخی از برنامه‌های قدیمی نیز ممکن است فقط بر روی ویندوز 32 بیتی اجرا شوند؛ چون از تکنیک‌های خطرناکی استفاده می‌کردند و به همین دلیل در ویندوز 64 بیتی مسدود شده‌اند.
تفاوت ویندوز 64 بیتی و 32 بیتی:
تفاوت سیستم عامل 64 بیتی و 32 بیتی در این است که سیستم‌های 32 بیت در مقدار حافظه‌ای که می‌توانند به آن اشاره کنند، محدودیت دارند. این محدودیت 4 گیگابایت است. این محدودیت همچنین شامل دستگاه‌های داخل سیستم مثل آداپتورهای ویدیو، صدا و شبکه نیز می‌شود. حد استفاده از رم گرافیک، محدوده حافظه....و چند قسمت دیگر نیز 4 گیگابایت است.
سیستم 32 بیتی به طور کامل نمی‌تواند از 4 گیگابایت رم استفاده کند و مقدار عملی آن حدود 3.25 گیگابایت است. نصب رم بیشتر نیز یک گزینه است، ولی همچنان سیستم‌های 32 بیتی قادر به استفاده بیش از حد مجاز از رم نیستند. این در حالی است که سیستم 64 بیتی می‌تواند تا 8 ترابایت آدرس دهی کند.
وقتی رم بیشتر نصب می‌شود، سیستم 32 بیت به دلیل محدودیت فضای قابل اشاره، نمی‌تواند از آن بهره کامل ببرد. ولی سیستم‌های 64 بیتی می‌توانند بهره قابل توجهی ببرند که اغلب باعث افزایش قابل توجه عملکرد سیستم عامل می‌شود.
تفاوت نسخه‌های 32 بیت و 64 بیت ویندوز در این است که ویندوز 64 بیتی می‌تواند 8 ترابایت حافظه مجازی را به یک برنامه اختصاص دهد. در ویندوز 32 بیتی این مقدار به 2 گیگابایت محدود می‌شود.
تفاوت نرم افزار 32 بیتی و 64 بیتی:
ممکن است هنگام دانلود برنامه‌ها بر روی سیستم عامل خود متوجه شوید که در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی ارائه می‌شوند. دلیل آن این است که بعضی از کاربران هنوز سیستم عامل 64 بیتی ندارند. اجرای نرم افزار 64 بیتی روی ویندوز 32 بیتی امکان پذیر نیست؛ چون در اجرای برنامه‌های 64 بیتی حتما به سیستم عامل 64 بیتی نیاز است. ولی برعکس آن امکان پذیر است، یعنی سیستم عامل 64 بیتی می‌تواند برنامه 32 بیتی را اجرا کند.
چگونه 32 یا 64 بیتی بودن ویندوز را تشخیص دهیم؟

روی My Computer کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید. در صفحه System  اطلاعات سیستم برا شما نشان داده می‌شود.

 

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد