نوآوری
کسب و کار - 23 شهریور 1401

نوآوری

اگر درجستجوی روش‌هایی خلاقانه برای رشد کسب و کار خود هستید، کارتان را با این هفت منبع نوآوری آغاز کنید.
1. رویداد غیرمنتظره
رویداد غیرمنتظره میتواند یک صنعت را دگرگون کند. منظور از رویداد غیر منتظره موفقیت، شکست یا روداد خارجی غیرمنتظره‌ای است که منجر به فرصت جدیدی در کسب و کار شود یا آن را نمایان سازد.
پیر امیدیار مجموعه‌ای اتز جعبه‌های شیرینی داشت که می‌خواست از آن‌ها را در بازار آزاد بفروشد. از آنجا که وب‌سایتی نداشت، ebay را خلق کرد تا آن‌ها را به افرادی بفروشد که بیشترین قیمت را برایشان می‌پرداختند. استقبال آنقدر زیاد و غیرمنتظره بود که تصمیم گرفت با استفاده از این مدل مزایده محصولات دیری هم بفروشد. این موفقیت غیرمنتظره که پیر آن را به سرعت تشخیص داد و در آن سرمایه گذاری کرد، او را به یکی از ثروتمندترین مردان دنیا تبدیل کرد.
بسیاری از پیشرفت‌های نوآوری در کسب و کار، نتبجه یک شکست غیرمنتره بوده‌اند. اغلب، شکست غیر منتظره یک محصول منجر به تفکر و طراحی مجدد و خلق محصولی بسیار محبوب می‌شود.
2.ناسازگاری
یک منبع دیگر نوآوری عدم سازگاری بین واقعیت موجود و چیزی که باید باشد،است. به عبارت دیگر، وقتی کارها قرار است به کل مشخصی اتفاق بیفتد، اما چنین نمی‌شود، عدم سازگاری روی می‌دهد.
به کسب و کار امروز خود نگاهی بیندازید. آیا رویدادی در کسب و کار یا در تقاضای بازار اتفاق می‌افتدکه با آنچه قبلا انتظار داشته‌اید، متفاوت است؟ همه این ناسازگاری‌ها میتوان منبعی برای تولید محصولات و هدمات نوآورانه‌ای باشد که کسب و کارتان را متحول می‌کند.
3.  نیاز به فرآیند
یکی دیگر از منابع مهم نوآوری، نیاز به فرآیندی خاص است. گاهی برای غلبه بر مشکلات و کمبودها شرکت به تکنولوژی، تکنیک یا سیستمی نیاز دارید. همین موضوع  باعث توسعه فرآیندی می‌شود بر عوامل محدود کننده غلبه کرده، بر بازار تسلط یابید. 
وقتی تام مونان ایده ارسال پیتزا در 30 دقیقه یا کمتر را مطرح کرد، مالکان پیتزا فروشی‌ای که او در آن کار می‌کرد، این کار را غیر ممکن خواندند، زیرا هر پیتزا پس از سفارش باید به سیلقه مشتری آماده، پخته، بسته بندی و ارسال می‌شد. انجام این فرآیند در کمتر از 30 دقیقه امکان پذیر نبود.
دلیل پیشرفت مونگان ساده بود. او بر اساس تجربه ارسال پیتزا و تحقیقات بازار دریافت 20 درصد انواع پیتزاها، 80 درصد سفارشات را پوشش می‌دهد. سپس تصمیم گرفت پیتزا فروشی خود را باز کند و فقط 8 نوع پیتزا ارائه کند که از نظر اندازه و محتویات محبوبیت بیشتری داشتند. او محبوب‌ترین پیتزاها را از قبل ترکیب آماده می‌کرد و هنگام دریافت سفارش فقط لازم بود آن‌ها رو بپزد. خیلی زود و در زمان کوتاهی پیتزا دومینو 8000 رستوران در سراسر دنیا افتتاح کرد.
یک تغییر یا بهبود کوچک در فرآیند تولید و ارسال محصول می‌تواند«عامل پرده» صنعت را از آن شما کند.
4. تغییر در ساختار صنعت
تغییر در ساختار صنعت در نتیجه مجموعه‌ای از عوامل مختلف، چهارمن منب نوآوری است. یک مثال خوب معرفی آیفون اپل در سال 2006 است که با گوشی های هوشمند اندرویدی خود به سامسونگ زیان زیادی وارد کرد و در مدت5 سال سهم بازار بلک بری و نوکیا به ترتیب بر بازار گوشی‌های تجاری و موبایل مسلط بودند و در کمتر از 10 درصد از سهم قبلی‌شان برسد.
هر کشف جدید، هر پیشرفت جدید در تکنولوژی، هر ابتکار رقابتی که صنعت را متحول یا دگرگون کند، مولد فرصت‌هایی برای ارائه محصولات و خدمات جدید است که می‌تواند در بازارهای بسیار متغیر امروز به شدت سودآور باشد.
5. تغییرات جمعیتی
تغییرات جمعیتی موحب نوآوری‌های فراوانی در بخش های دولتی و خصوصی کشورها و دنیا شده است. در 20 سال آینده، نسل جنگ جهانی با نرخ 10000 نفر در روز بازنشسته می‌شوند. نیازهای، خواسته‌ها و ترجیحات شهروندان سالخورده از نظر شیوه زندگی، سلامت، درمان، مسافرت، حمل‌ونقل و هر حوزه دییر، بازارهای عظیمی برای محصولات و خدمات جدید و سود کلانی برا بسیاری از مدیران و شرکت‌های نوآوری ایجاد کند.
جابجاییجمعیت در ایالات متحده از سواحل شمالی و شرقی به سوی ایالت‌های گرمتر جنوب وغربی، اغییرات و فرصت های وسیعی برای ساخت خانه، فروشگاه‌های خرده‌فروشی، خدمات درمانی، محصولات و خدمات مختلف زندگی، مراقبت‌های پزشکی و حوزه‌های بیشمار دیگر به وجود آورده است.
یکی از اساسی‌ترین جابجایی ها جمعیت از ایالت‌های با مالیات‌های زیاد به سوی ایالت‌های با مالیات کم بوده است. برای مثال تگزاس به خاطر عدم دریافت مالیات بر درآمد و سیستم قانونگذاری تجاری مطلوب نسبت به 40 ایالت دیگر، در پنج سال اخیر شغل‌های جدید بیشتری ایجاد کرده است. این روندها همچنان ادامه دارد.
6.تغییر در ارزش‌ها و نگرش‌ها 
تغییر در نگرش‌ها هم به نوآوری منجر می‌شود. برای مثال، امروزه نسل جدید تاکید بیشتری بر غذاهای سالم و تناسب اندام دارد. تلاش برای داشتن عمر بیشتر، سلامتر بهتر و انرژی بیشتر موجب تقویت صنعت مواد غذایی طبیعی و ویتامین ها شده است. متوسط عمر از 60 سال در 1935 به 80 سال در 2014 افزایش یافته است. افراد بیشتری میخواهند بیشتر، بهتر و سالم‌تر از گذشته زندگی کنند. این اشتیاق از سوی میلیون ها مصرف کننده نسبتاً ثروتمند فرصت‌های کاری فراوانی برای کار آفرینان نوآور ایجاد کرده است که می‌توانند محسولات و خدمات جدیدی را برای تامین این نیازها ارائه کنند.
7.دانش جدید
دانش جدید، چه علمی باشد چه غیر علمی، روند های اقتصادی، فرصت‌ها و حتی صنایع کاملا جدیدی را خلق می‌کند.
امکان اجرا کردن همه عملیات یک کامپیوتر شخصی روی تبلت‌های مثل آی‌پد اپل دنیای پردازنده‌های قابل حمل را متحول کرده و منجر به کاهش شدید فروش کامپیوترهای خانگی و جنگ‌های قیمتی شده است که بسیاری از شرکت های پیشرو در صنعت کامپیوترهای جدید برای موبایل و خدمات جدیدی برای صاحبان تبلت‌ها تولید میکنند.
البته دانش جدید نامعتبرترین منبع نوآوری است زیرا خیلی طول می‌کشد تا وارد بازار شود و حدس‌زدن آن بسیار دشوار است.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد