خوش‌بینی و اهمیت آن
موفقیت - 22 شهریور 1401

خوش‌بینی و اهمیت آن

اهمیت خوش بینی
در مطالعه ای که در سال 2013 درباره روسای 500 شرکت کوچک با رشد سریع انجام شد و در مجله‌ای به چاپ رسید، محققان دریافتند که ویژگی برجسته این مدیران، درجه‌ای باور نکردنی از خوش‌بینی نسبت به شرکت، محصولات یا خدمات و آینده کسب و کارشان بود. این خوش بینی به دیگران سرایت میکرد، در همه سازمان پخش میشد و انرژی و ابتکار زیادی میان کارمندان ایجاد میکرد. همچنین باعث خلق جریانی دائمی از ایده‌ها میشد که در موفقیت بیشتر شرکت موثر بود.
دو روش برای گسترش و حفظ نگرش خوش بینانه
دو روش مختلف برای این کار وجود دارد
1.اغلب درباره آنچه دوست دارید و روش دستیابی به آن بیندیشید و صحبت کنید. افراد خوش بین صبح، ظهر و شب به اهدافشان فکر میکنند. آن ها دنیا را پر از فرصت میبینند و همیشه به دنبال روش دستیابی به اهداف و حل‌مسله هستند.
2.در هر فرد شرایطی به دنبال نکات مثبت باشید. خوش بینها معتقدند که درون هر مسله راه‌حلی نهفته است. آن‌ها باور دارند اگر هدف شفافی وجود دارند. وقتی مشکلی پیش می آید، خوش بین ها به دنبال کسب چیزی خوب یا سودمند از شرایط منفی هستند.
اصلاحات خوش بین ها 
یکی از ویژگی های افراد خوش‌بین این است که هرگز از واژه «مشکل»استفاده نمی‌کنند و به جای استفده از این واژه منفی، آن پیشامد یا دشواری را «شرایط» می‌نامند. می‌گویند «امروز با شرایط جالبی رو به رو شدیم»». در حالی که واژه «مشکل» احساسات ترس و زیان را بر می‌انگیزد، واژه «شرایط» خنثی است. شما با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید، اما با شرایط فقط کار دارید.
یک واژه بهتر «چالش» است. اگر مشکلی چیزی است که با آن مبارزه می‌کنید و موجب شکست و هدر دادن زمان و پول می‌شود، چالش چیزی است که با آن مواجه می‌شود، یعنی شرایطی که بهترین آنچه در توان شما و اطرافیان است را بر می‌انگیزد.
از این به بعد، وقتی مشکلی پیش‌آمد، می‌توانید اینطور به آن واکنش نشان‌دهید «امروز با چالش جالبی رو به رو هستیم».
بهترین واژه «فرصت» است. وقتی هر مشکلی یا سختی را یک فرصت به حساب آورید، از فرصت‌های فراوانی که پیش می آید، شگفت زده می‌شود. در صورتی که اگر از ابتدا در آن مشکل غرق می‌شدید، هرگز آن را نمی‌دیدید. یکی ازمهم‌ترین سوالاتی که هنگام بروز مشکل باید از خود بپرسید این است «چرا این موضوع را مشکل میدانم؟».
به خاطر قدرت ذهن فرا آگاه، اغلب سختی یا شکست مانند «هدیه ایی» برایتان فرستاده می‌شود تا نشان دهد که در مسیر اشتباهی گام برمیدارید. همیشه هر دشواری یا مشکل را فرصتی بدانید که دقیقا در این برهه از زمان برایتان فرستاده شده تا در آینده موفق تر باشید. این نوع تفکر، روش مدیران برتر است.
یافتن درس ارزشمند
اگر در هر سختی یا شکست به دنبال «درسی ارزشمند» باشید، می‌توانید در مواجه با هر «شرایطی» خوش‌بین باقی بمانید. یکی از حقایق بزرگ گیتی این است که در هر شکست یا سختی، درس‌هایی نهفته است که به شما کمک میکند در آینده موفق تر باشید.
بزرگترین مشکل یا دشواری فعلی خود را مشخص کنید. تصور کنید این مشکل هدیه ایی است که برایتان فرستاده شده و درسی به همراه دارد که برای پیشرفت سریع تر در کار و زندگی باید آن را بیاموزید. این درس چیست؟
تغذیه ذهن
برای تبدیل شدن به فردی کاملاً خوش بین، باید مدام ذهن خود را با ایده‌ها، اطلاعات و دانش مثبت و همچنین گفتگو با افراد مثبت «تغذیه کنید».
همانطور که «همان چیزی می شوید که به آن فکر میکنید» اغلب هم همان چیزی می شوید که ذهن خود را با آن تغذیه میکنید. اگر غذا های سالم و مغذی بخورید، بدنی سالم  و سرزنده دارید. اگر ذهن خود را با مطالب مثبت تغذیه کنید، ذهنی مثبت، هوشمند تر و خلاق تر برای کار خواهید داشت.
وقتی در مواجه با هر سختی این نوع تفکر را پیش بگیرید، از دیدگاه ها و درس‌های فوق العاده که از هر موقعیت دشوار می آموزید، شگفت زده خواهیدشد. اغلب، درسی که می‌آموزید کلید موفقیت‌های بعدی است.
تفکر مثبت، گفتار مثبت و تصور مثبت، کاتالیزور‌های هستند که باعث می شوند ذهن فرا آگاه سریع تر و بهتر از هر زمان دیگری کار کند.
هر چیزی که به آن مدام فکر کنید، به زندگی تان جذب میشود. اگر فکر و گفتار منفی داشته باشید یا نگران رویدادهای آینده باشید، قانون جذب را فعال میکنید تا مانند آهن ربا آن حوادث را به زندگی تان جذب کند. مراقب باشید یا احساسات عمیق که مهم ترین آن ها اشتیاق است، فعال می شود.
هرچه اشتیاق بیشتری برای دستیابی به هدفی مهم داشته باشید، ذهن فرا آگاهتان سریع تر کار میکند تا ایده‌ها و دیدگاه‌هایی را ارائه کند که  باعث میشود شما و اهداف با سرعت بیشتری به سوی هم حرکت کنید.
  

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد