تاریخچه و شروع کار AI
هوش مصنوعی - 20 شهریور 1401

تاریخچه و شروع کار AI

شروع کار 
هوش مصنوعی قابلیتی است برای انجام وظایف و فعالیت‌های رایانه که همانند انسان نیاز به دانش، دقت، استدلال، آموزش، فهم، و قابلیت های ادراکی دارد.
تحقیقت درباره AI در دهه 1940 شروع شد، زمانی که اولین نسل رایانه‌ها در موسسات تحقیقاتی بکار گرفته شدند. اساس منطق ماشین مبتنی بر علم ریاضیات بوده است که افرادی مانند کرت گودل،  چارچ و آلون ترینگ و ویتهد و راسل با استفاده از روش های فرموله شده‌ای در استدلال منطقی به آن پرداخته بودند.
تحقیق اصلی این افراد بر محسابه پیش بینی و قیاس منطقی متمرکز شده است، این نحوه فرموله کردن نقش مهمی در سیستم‌هایAI داشته است. ترینگ ماشین ترینگ را ایجاد کرد و نشان داد که یک پردازشگر عددی ساده میتواند علائم را به خوبی اعداد دستکاری کند و تغییر دهد. آزمون ترینگ برای مقایسه هوش انسان و ماشن به کار می‌رود.
به هر حال، این قضیه تا مدت‌ها معوق ماند تا اینکه در سال 1956، جان ماکارتی واژه هوش مصنوعی را در کنفرانسی در دانشکده دارتموس آمریکا برای اولین بار بکار برد. در این کنفرانس تعدادی از محققانی که در این رشته جدید مطالعه و بررسی انجام داده بودند، حضور داشتند و اشتیاق آنها برای کار بر روی این زمینه جدید، آنقدر زیاد بود که پیش بینی کردند، در 25 سال  آینده تمام کارها را رایانه انجام خواهد داد و ما بیشتر درگیر فعالیت‌های سررم کننده خواهیم بود.
ولی می‌دانیم که این نظر بسیار خوش بینانه بوده است. واقعا AI انتظارات بشر را برآورده نکرد و دلیل آن هم بخطار تصوراتی بود که محققان در آن دوران داشتند.
تصور این بود مسائلی مانند مسائل پیشرفته ریاضی که حل آنها نیاز به هوش بالای انسان دارد با رایانه‌هایی که همین مقدار هوش را دارند، قابل حل هستند. رایانه‌ها امروزه در حل این نوع مسائل واقعاً موفقند. یکی از برنامه‌هایAIدر آن دوره به وسیله نول، شاو و سایمون نظریه پردازان علم منطقی طراحی گردید. این برنامه قادر به حل 38 اصل از اصول ریاضی 52 تایی وایت هید و راسل بود. برنامه های دیگری نیز وجود داشتندکه توانایی ریاضی فوق‌العاده را می‌طلبید. بعضی از این برنامه‌ها محاسبات ریاضی مورد نیازشان در حد اطلاعات دانشجویان سال آخر لیسانس بوده است.
با نگاهی به جریانات گذشته می‌توان دریافت که واقعاً این برنامه ها تعجب آور نبودند زیرا که منطق رایانه در آن زمان جبربولی بود. به هر حال، دید حاکم آن زمان این بود برنامه‌های که از فنون استدلالی هوشمند استفاده میکردند ماورای حوزه مسائل ریاضی به دیگر فعالیت‌های انسانی تعمیم داده شوند.
برای جامعهAI آن زمان این کار صحیح به نظر می‌رسید که این گروه از مسائل از حوزه ریاضی به حوزه مسائل دنیای واقعی با تمرکز به فنون حل مسائل کلی فراتر روند. از پیامد های توجه بهAI ، حل مسائل عمومی از این طریق، ظهور CBS و سیستم های خبره تجاری بوده است.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد