منابع اصلی خلاقیت
موفقیت - 20 شهریور 1401

منابع اصلی خلاقیت

همه افراد خلاق هستند. خلاقیت ویژگی طبیعی و ذاتی افراد مثبت اندیشی است که عزت‌ نفس بالایی دارند. شرکت ‌های که محیط کار مثبتی ایجاد میکنند، مدام از سوی کارمندان ایده‌های خوبی دریافت میکنند.
مهم‌ترین عوامل تعیین کننده خلاقیت کدامند؟ اینجا به سه مورد مهم اشاره می کنیم. نخستین عامل تجربیات گذشته است. آنچه در گذشته برای شما روی داده است. اثر زیادی بر میزان خلاقیت شما در زمان حال دارد.
تاثیر گذشته
به نظر میرسد افراد خلاق به علت سوابقشان خود را بسیار خلاق میدانند. ایده‌پردازی امری معمول و طبیعی برای آن‌ها است.
از طرف دیگر، افراد غیرخلاق از دوران کودکی در محیطها منفی بوده‌اند که این منفی نگری در محیط‌های مختلف کاری ادامه می یابد و باعث می‌شود باور کنند که اصلاً خلاق نیستند. حتی وقتی ایده‌های خوبی دارند که اغلب چنین نیز است، آن ایده را پس میزنند یا نادیده می‌گیرند و  معتقدند اگر آن‌ها ایده‌پرداز باشند، نتایج چندان جالبی نخواهد بود.
وقتی برای شرکتی کار می‌کنید که شما را به ارائه ایده‌های جدید تشویق و ترغیب می‌کند و روسا و همکاران با علایق و احترام به ایده‌هایتان توجه می‌کنند، احساس میکنید در کارتان خلاق‌تر هستید.
قدرت حال
دومین عامل تعیین کننده میزان خلاقیت شما، شرایط کنونی‌تان است. آیا به ارائه ایده‌های جدید در محل کارتان تشویق می‌شوید؟ آیا افراد با هم صمیمی هستند و ایده‌‌هایشان را با هم در میان میگذارند یا ایده‌هایتان مورد تمسخر و انتقاد قرار می‌گیرد؟
در دهه 1990، ایست من کداک یک شرکت 60 میلیارد دلاری با 140،000کارمند بود. این شرکت در طول دهه‌های متمادی بر دنیای فیلم دوربین مسلط بود. در آن زمان بود که دانشمندان و حققان ایست من کداک پس از سال‌ها تلاش، فرایند جدیدی به نام عکاسی دیجیتال را کشف کردند که دیگر برای عکاسی و چاپ عکس نیازی به دوربین نداشت. وقتی این کشف به مدیران ارشد گفته شد، به شدت مورد انتقاد قرار رفت و روسا به ان‌ها گفتند«این ایده اصلا جالب نیست. کدام یک شرکت فیلم سازی است، در حالی که این تکنولوژی نیازی به فیلم ندارد»
محققان را به محل کار و آزمایشگاه‌هایشان برگرداندند و گفتند که این فناوری پیروزمندانه را فراموش کنند. پس از چندسال دوربین سازان ژاپنی ایده عکاسی دیجیتال را مطرح کرده و دوربین های دیجیتال را یکی پس از دیگری روانه بازار کردند و کداک به سرعت از بازار محو شد.
شخصی که شما میبیند
سومین عامل تعیین کننده میزان خلاقیت، تصویری است که از خود دارید. آیا خود را شخص خلاق می‌دانند؟ آیا به نظر خودتان از خلاقیت زیادی برخوردارید یا نه؟ تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که 95 درصد افراد استعداد کار با خلاقیت بالا را دارند. تحقیقی که توسطه هاوارد گاردنر در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که روش های تفکر متعددی وجود دارد و هر فرد حداقل در یک حوزه نابغه است. به این ترتیب، کلید آزادسازی خلاقیت این است که خود را فردی بسیار خلاق بدانید.
بازی درونی
تیموتی گالوی در کتاب خود با عنوان«بازی درونی گلف» به ما می‌آموزد که راه تبدیل شدن به گلف بازی بهتر این است که تصور کنید گلف‌باز حرفه‌ای هستید و طوری بازی کنید انگار پیش‌تر در مسابقات قهرمانی شرکت کرده‌اید. تفکر درباره خودتان به عنوان یک گلف‌باز عالی، بازی شما را به سرعت بهبود می‌بخشد.
به همین ترتیب، یکی از روش‌های افزایش خلاقیت این است که خود را شخص بسیار خلاق بدانید. بارها و بارها به خودتان بگویید «من یه نابغه هستم! من یک نابغه هستم! من یک نابغه هستم!»
خود را شخص بسیار خلاق تصور کنید. تصورکنید از خلاقیت فراوانی برخوردارید و هیچ مشکلی در دنیا وجود ندارد که با استفاده از ذهن خلاق خود از عهده حل آن برنیایید. تصورکنید هیچ هدفی وجود ندارد که با ایده‌پردازی برای تحقق آن قابل دستیابی نباشد. تصور کنید هیچ مانعی وجود ندارد که با ذهن خلاق شما قابل برداشتن نباشد و مانند پرتولیزری که فلز را می‌برد می‌توانید آن مانع را از میان بردارید.
خبر خوب اینکه همه افراد ذاتا خلاق هستند. خلاقیت ابزاری است که در طبیعت بشر نهاده شده تا ضامن بقای او باشد و کمک کند تا از عهده مشکلات غیرقابل اجتناب و چالش‌های زندی روزمره برآید. تنها تفاوت در این است که بعضی افراد از حداکثر خلاقیت ذاتی خود استفاده می‌کنند،درحالی که دیگران بهره کمی از آن می‌برند.

به قلم برایان تریسی و ترجمه ژان بقوسیان و بنفشه عطرسائی

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد