چگونه استراحت کنیم
آموزش مطالعه - 15 شهریور 1401

چگونه استراحت کنیم

اولین کار برای استراحت اینست که از پشت میز مطالعه بلند شوید، هرگز بر روی میزی که مطالعه می‌کنید استراحت نکنید. درصورت امکان از اتاق مطالعه نیز خارج شوید و یا پنجره اتاق را کمی باز کرده تا هوای تازه وارد اتاق شود و حدود 5 دقیقه استراحت کنید. این استراحت به دو روش است:
1-کار های دیگری (البته غیر از کارهای فکری ) انجام بدهید. صرف چای، میوه و... نیز مفید است. ولی راحت‌ترین راه اینست که در حالت طاقباز، نشسته یا ایستاده کنار پنجره چند نفس عمیق بکشید. توجه خود را بر روی نفس متمرکز کنید و عضلات بدن را کاملا شل و آرام کنید. بعد از آرامش کامل مجددا به خواندن ادامه دهید.
2-استفاده از ضمیر ناخودآگاه- برای اینکه حداکثر استفاده را از زمان استراحت ببرید بهترین روش آنست که در حالت ایستاده، نشسته یا خوابیده (البته وضعیت طاقباز مناسب تر از هر وضعیت دیگری می باشد) بسراغ ضمیرناخودآگاه بروید و از این ضمیر حداکثر استفاده را نمائید. یعنی ابتدا چند نفس عمیق بکشید و بعد با آرامش و تمرکز کامل سعی کنید تمامی نکات روی طرح شبکه ای را در ذهن خود مرور کنید(و باصطلاح مطالب را با چشم ذهن ببینید) و با استفاده از تجسم کردن، مطالب را در حافظه خودتان ثبت کنید و تصور کنید که آنها را فراموش نمی کنید. بنابراین بعد از نیم ساعت مطالعه و بعد از تکمیل هر طرح شبکه ای حدود 5 دقیقه استراحت کرده و در حین استراحت با استفاده از ضمیر ناخودآگاه مطالب خوانده شده را در حافظه خودتان ثبت نمائید. بعد از آن نیز حدود دو دقیقه نفس عمیق بکشید و به خود آرامش بدهید، به درس و کتاب فکر نکنید و توجه خودتان را بر روی تنفس متمرکز کنید با این روش(نیم ساعت مطالعه 5 دقیقه استراحت) در طول روز هر چند ساعتی که بخواهید درس بخوانید هیچ اشکالی ندارد. زیرا بعد از هر مدت کمی مطالعه مرحله استراحت است و در مدت استراحت مطالب بخوبی در  حافظه ثبت می‌گردند. این روش در یادگیری مطالب معجزه می‌کند.
همیشه زیاد خواندن سبب موفقیت نمی‌شود، درست خواندن موفقیت آفرین است.

برشی از کتاب تکنیکهای موفقیت و شیوه های نوین مطالعه به قلم بیژن علیپور

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد