زمان مطالعه
آموزش مطالعه - 15 شهریور 1401

وضعیت و زمان مطالعه


بهترین وضعیت برای مطالعه نشست پشت میز می‌باشد. و بدترین وضعیت حالت درازکش است چرا که در این وضعیت خیلی سریع حالت خواب آلودگی و چرت زدن به فرد دست داده و راندمان مطالعه کاهش می‌یابد. شاید شما در وضعیت خوابیده بهتر درس می‌خوانید و بهتر می‌فهمید و یا اینکه  عادت دارید راه بروید و درس بخوانید و اصلا نمی‌توانید بحالت نشسته درس بخوانید اگیر همینطور است باید یک نکته را مدنظر داشته باشید و آن اینکه تصمیم بگیرید همیشه به بهترین ها عادت کنید و از آنجا که بهترین وضعیت مطالعه ، حالت نشسته پشت میز مطالعه است لذا خود را به این وضعیت عادت بدهید مطمعن باشید که بعد از مدتی به این حالت کاملا عادت کرده و نه تنها برای شما خسته کننده نیست بلکه فرآیند مطالعه شما پویاتر، فعالتر و بهتر خواهد شد. بحالت راه رفتن و یا خوابیده درس خواندن را حتما ترک کنید این حالته، وضعیت های مناسب درس خواندن نیستند.
اگر درس خواندن و فهمیدن سریع و صحیح مطالب برای شما مهم است  خود را به یک اتاق شرطی کنید و بحالت نشسته پشت میز مطالعه درس بخوانید. مطمعنا موفقیت بیشتری نصیب شما خواهد شد.
شخصیت هر انسانی از مجموعه ای از عادات تشکیل یافته است که اگر عادات خوب غلبه نمایند موفقیت حتمی است.
بهترین زمان مطالعه چه موقعی است ؟
هیچ زمانی برای مطالعه بطور دقیق وجود ندارد بلکه هر وقت احساس کرده‌اید که میتوانید مطالعه کنید درس خواندن را شروع کنید. بنابراین زمان مطالعه بستگی به خود فرد دارد که چه موقعی آمادگی لازم برای درس خواندن را دارد لذا برای افراد مختلف متفاوت است. ولی دانستن این نکته ضروری است که باید قبل و بعد از مطالعه کمی استراحت باشد.
از این نظر بعضی از متخصصین مطالعه، درس خواندن آخر شب را مفید میدانند که بعد از آن شخص می‌خوابد و در حین خواب مغز فرصت کافی برای پردازش و نگهداری مطالب یادگرفته را دارد و از این نظر مطالعه اول صبح موثر است که در طول شب مغز کاملا استراحت کرده و آمادگی کافی برای درک کردن و جذب مطالب را دارد . بنابراین باید توجه داشته باشید که قبل و بعد از مطالعه استراحت کنید. یعنی اگر عادت دارید هنگام صبح مطالعه کنید بعد از مدتی درس خواندن باید کمی استراحت کنید تا مغز فرصت پردازش و ضبط مطالب یاد گرفته را پیدا کند.
بلافاصله بعد از غذا خوردن مطالعه نکنید زیرا پرشدن معده خون بطرفش هجوم اورده تا غذا هرچه سریع تر هضم شود و در نتیجه خون کمتری به مغز میرسد و احساس خواب آلودگی به شخص دست داده و سطح فعالیت مغز کاهش می‌یابد. بنابراین بعد از صرف غذا مدتی استراحت کرده و بعد مطالعه را شروع کنید.
اگر خود را به زمان مطالعه شرطی کنید مطالب را بهتر می‌فهمید. شرطی شدن به زمان خاص در فرایند درس خواندن بسیار موثر است یعنی اگر شما برای کنکور درس می‌خوانید خود را شرطی کنید که مثلا از ساعت 7-8 صبح درس زیست شناسی، از ساعت 8-9 صبح درس فیزیک و... را مطالعه کنید بسیار سودمند و مفید خواهد بود، حتما خود را علاوه بر مکان به زمان مطالعه هم شرطی کنید.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد