تمرکز حواس
آموزش مطالعه - 14 شهریور 1401

تمرکز حواس


تمرکز حواس شرط اساسی یادگیری است. اگرچه مطالعه بدون تمرکز حواس مفهومی ندارد ولی با این وجود میلیونها نفر از خوانندگان این پیش شرط اصلی مطالعه را ندارند و دائماً از حواس پرتی خود مینالند اصولاً حواس پرتی یک مشکل همگانی شده است. مطالعه یک بخش عمده از زندگی ما را تشکیل میدهد ولی چون با تمرکز حواس و دقت کافی نیست، هنگام خواندن یا نمی‌فهمیم یا اینکه بزودی هرآنچه را که خواندیم  فراموش می‌کنیم. خوانندگان زیادی اظهار می‌دارند هنگام مطالعه تمرکز ندارند و گاهی خواندن یک صفحه از کتاب حدود یک ساعت طول می‌کشد و حتی ممکن است یک پاراگراف از چندیدن بار طوطی وار تکرار کنند درحالیکه حواسشان جای دیگری است. از طرفی تکرار زیاد مطالب بدون تمرکز حواس باعث خستگی ذهنی شدید می‌شود.
آیا شما هم از حواس پرتی رنج می‌برید؟ باید بدانید که:
تمرکز حواس ذاتی نیست بلکه اکتسابی و قابل بدست آوردن است.
تمرک حواس ثابت نیست بلکه قابل پرورش است.
بنابراین:
علاقه
برای اینکه تمرکز شما افزایش باید ابتدا به آن موضوع یا کتاب علاقمند باشید. وقتی به موضوعی علاقمند شدید حواستان کاملاً بدان معطوف میگردد. بنابراین اگر شما به کتابی علاقمند باشید موقع خواندن آن تمرکز حواس شما افزایش می یابد و مطالب آنرا بهتر، راحت‌تر و سریع‌تر می‌فهمید.
هدف
اگر هدف شما مشخص باشد و مشتاقانه در ارزوی رسیده به هدف باشید به تمرکز شما کمک زیادی میکند. اگر به کتابی علاقمند نیستید و هنگام خواندن آن تمرکز کافی ندارید باید به هدفتان نگاه کنید، چون هدف شما خیلی مهم است و توجه به هدف ایجاد علاقمندی و افزایش تمرکز موقع خواندن آن کتاب می‌کند .
بنابراین بطور مرتب هدف نهایی خود را بخاطر آورید تا مشکل ترین و کسل کننده ترین کتابها را براحتی برای رسیدن به هدف بخوانید. موقع خواندن هرکتابی اینطور تصور کنید که اگر آن کتاب را با تمرکز حواس بالا بخوانید به هدف خود نزدیک‌تر می‌شوید و گامی بسوی هدف نهایی خود برمیدارید. و این خود ایجاد علاقه می‌کند و هنگامی که علاقمندی ایجاد شد تمرکز حواس بالا می‌رود و در نتیجه مطالب را بهتر می‌خوانید و می‌فهمید.
سایر شرایط
سایر شرایط مطالعه مانند دانستن هدف، اراده، اعتماد به نفس، برنامه ریزی، نظم و ترتیب، خونسردی و عدم اضطراب، صحت و سلامتی، پاداش بخود، فهمیدن، عدم نگرانی، عدم نگرانی، محل مطالعه، شرطی شدن،وضعیت مطالعه، سکوت، فاصله عدم خستگی، زمان مطالعه، تور اتاق، تهویه مناسب و... در افزایش تمرکز حواس بسیار موثرند.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد