روش های تقویت حافظه
موفقیت - 14 شهریور 1401

روش های تقویت حافظه

هدف

هدف شما باید داشتن یه حافظه قوی و نیرومند باشد نه جلوگیری از ضعف حافظه، هدف شما باید کاملا مثبت باشد. رسایت هدفتان برای تقویت حافظه چیست؟

اعتماد به نفس

اولین گام رسیدن به موفقیت، ایمان و اعتقاد به موفقیت است. داشتن روحیه و تفکر منفی شما را بسوی  عدم موفقیت سوق می‌دهد. بنابراین به قوی بودن حافظه خود اعتماد داشته باشید. اعتماد به حافظه نخستین گام تقویت حافظه خود انجام دهید. هرگز به حافظه خود شک نکنید که روز بروز بدتر می­شود. اعتراف به اینکه حافظه‌­ا‌م ضعیف است شروعی است بر تلقین  بخود که حافظه خویش را ضعیف و تنبل کنید.


علاقه

اگر به موضوعی علاقمند باشید بهتر آنرا آموخته و بخاطر می­سپارید، اگر به موضوعی علاقمند نیستید هدف نهایی خود را بیاد آورید آن هدف ایجاد علاقه می­کند.

تصمیم به خاطر سپردن

اگر تصمیم داشته باشید مطالب را کاملا بخاطر بسپارید و در موقع لزوم یادآوری کنید مطمعنا موقع خواندن تمرکز بالایی داشته، بهتر می­آموزید و بیشتر به خاطر می­سپارید.

فهمیدن

اگر مطلبی را به جای حفظ کردن بفهمید بهتر در حافظه شما ثبت می­گردد و اصولا اگر مفهوم بخوبی درک شود کمتر فراموش می­گردد.

ارتباط

مطالبی را که می­خوانید هر چقدر بیشتر بهم مرتبط و پیوسته باشند بهتر در حافظه ثبت می­گردند.

تکرار و مرور

هرچقدر مطالبی را بیشتر تکرار کنید بهتر در حافظه ثبت می­گردد.

دقت

حافظه خوب ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با دقت خوب دارد اگر تمرینات مربوط به دقت را بخوبی انجام دهید مطمعنا حافظه قوی تری پیدا خواهید کرد. حافظه خوب از دقت خوب بوجود می­آید.

مراقبت از بدن مخصوصا مغز

یکی از علل کم کاری حافظه نفس بد و در نتیجه کمبود اکسیژن خون مغز می­باشد. هرچقدر اکسیژن بیشتری به مغز برسد کارآیی مغز بالا تر رفته و به درک مطالب کمک بیشتری می­کند. لذا استفاده از تنفس صحیح و عمیق به منظور اکسیژن رسانی بیشتر به مغز برای داشتن یک حافظه آماده و خوب ضروریست.

تغذیه

((عقل سالم در بدن سالم است))

همه می­دانند که سلامتی بدن در یادگیری مطالب بسیار موثر است. اگر بدن شما از نظر کلسیم، فسفر، منیزیوم و ویتامین ها کامل باشد در کارآیی حافظه تاثیر بسزایی دارد و اصولا مهم تغذیه در کارآیی حافظه بر کسی پنهان نیست. مواد­غذایی مختلفی وجود دارند که این عناصر را دارا می­باشند ولی بهترین و کامل ترین آنها عبارتند از:جوانه گندم، شیر، فندق، گردو، بادام، میوه و سبزیجات، تخم مرغ، مخمر ابجو و...

سازماندهی

مطالبی را که می­خوانید باید بطور منظم درآورده و آنها را طبقه بندی نمائید تا در هنگام یادآوری مشکلی نداشته باشید. نظم و سازمان کمک زیادی در یادآوری مطالب می­کند. مطالب اگر بصورت منظم در حافظه قرار گیرند سریعتر و بهتر بیاد آورده می­شوند و کمتر فراموش می­گردند.

بسیاری از متخصصین مطالعه حافظه را شبیه انباری می­دانند. اگر شما هرچیزی که در دست دارید را داخل یک انباری تاریک بیندازید، بعد از مدتی روی هم انباشته می­شوند و پیدا کردن یک وسیله از داخل آن بسیار سخت و دشوار خواهد بود. این حالت در یادگیری مطالب نیز مصدق است. مطالبی را فرامیگرید اگر بدون نظم و دسته بندی پشت سر هم حفظ کنید احتمال اینکه آنها را فراموش کنید و یادآوری آنها دچار مشکل شوید بسیار زیاد است. ولی هرچقدر آنها را منظم تر بخاطر بسپارید مطمئنا راحت تر بیاد می­آورید.

تداعی

برای داشتن یک حافظه قوی استفاده از سیستم های تداعی ضروریست.یادآوری خاطرات بصورت مجرد و تنها نیست بلکه بصورت پیوسته و زنجیره­ای است. هر زنجیره سبب یادآوری زنجیره بعدی می­شود. هیچ اندیشه یا خاطره ای  بصورت ناگهانی بروز نمی­کند مگر آنکه بوسیله یک اندیشه یا خاطره دیگری احیا شود. بین خاطرات و اندیشه ها در حافظه ارتباط  وجود دارد. بنابراین برای اینکه بتوانید مطالب را بخوبی بخاطر بسپارید تا در موقع لزوم بیاد آورید باید بین آنها یک ارتباط و تداعی خوب برقرار سازید.

 

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد