برنامه ریزی، نظم و ترتیب
آموزش مطالعه - 14 شهریور 1401

برنامه ریزی، نظم و ترتیب

داشتن برنامه منظم و هدفدار یکی از عواملی اصلی موفقیت است برنامه ریزی صحیح و اینکه چگونه از وقتتان حداکثر استفاده را ببرید کمک زیادی به شما در هنگام مطالعه می‌کند بنابراین برای اینکه مطالعه فعال و پویایی داشته باشید باید یک برنامه صحیح و صاولی طرح ریزی کنید و بر اساس برنامه خود مطالعه نمایید.
ذکر این نکته ضروریست که باید بر روی برنامه خود بطور جدی و فعال کار کنید. یعنی اگر برای مطالعه برنامه ریزی کرده اید باید روی این برنامه خود بطور فعال کار کنید تا موفق شوید و فقط به برنامه ریزی اکتفا نکنید. داشتن برنامه بدون کار کردن هیچ منفعتی برای شما ندارد.
نظم و برنامه اسا هر تشکیلات و سازمانی هستند. داشتن نظم در هر کاری باعث بهتر و صحیح تر انجام شدن آن کار میشود. در مطالعه نیز نظم جایگاه بخصوصی دارد و رعایت نظم و ترتیب در یادگیری مطالب بسیار موثر است.
اگرچه در فصل دوم همین کتاب راجع به نظم و سازماندهی بطور مفصل بحت خواهد شد، ولی در اینجا ذکر این نکته لازم است که رعایت نظم در مطالعه کاملا ضروری است. بنابراین علاوه بر اتاق، میز مطالعه شما باید کاملا منظم و هاری از هرگونه وسایل اضافی باشد. فقط کتابی که می‌خواهید علاوه بر مداد و قلم و چند برگ سفید کاغذ اگر چیز دیگری مورد نیاز بود باید بطور مرتب بر روزی مطالعه باشد.  در هنگام مطالعه کتابها و وسایل اضافی را دور و بر خود جمع نکنید اینکار حواس پرتی می‌آورد، تا حد ممکن اتاق مطالعه شما علاوه بر مرتب بود عاری از هرگونه عکس و پوستر باشد.
عده ای خوانندگان بدون آماده کردن وسایل مورد نیاز شروع به مطالعه می‌کنند و برای انجام کاری از جای خود بلند شده و این روش برای آنان به ضورت عادت در آمده است و با آنکه ساعات زیادی از شبانه روز از صرف مطاله می‌کنند اما موفقیت زیادی ندارند. این هدم موفقیت خود را به حساب کند ذهنی، حافظه ضعیف و یا فراموشکاری و حواس پرتی می‌گذارند. در حالیکه حقیقت آن است که علت عدم موفقیت آنها بخاطر بی نظمی در هنگام مطالعه است.
برای اینکه بیشتر با ضرر های بی نظمی آشنا شوید لطفا به روش آقای X توجه فرمایید:
آقای x بعد از وارد شده به اتاق مطالعه پشت میز مطالعه قرار گرفته ولی بلافاصله یادش می‌آید 
که کتاب را نیاورده لذا برای آوردن کتاب از جای خود بلند می‌شود بعد از آماده کردن کتاب شروع
به خواندن می‌کند اما بعد از مدتی خواندن می‌بیند که خودکار  بر روی میز نیست و دوباره از جای خود بلند می‌شود. بعد از آوردن خودکار نیز چند دقیقه مطالعه کرده ولی باز می‌بیند که کاغذ سفید
یا دفترچه یادداشت را فراموش کرده و محددا از پشت میز مطالعه بلند می‌شود. اینبار بعد از آوردن
دفتر تصمیم می‌گیرد که دیگر وقت را تلف نکند و بطور جدی مطالعه کند ولی بعد از مدتی یادش می آید
که باید به یکی از دوستانش تلفن بزند مجددا بعد از اتمام تلفن برای مطالعه پشت میز مخصوص قرار می‌گیرد.
اما بعد از مدتی خواندن متوجه می‌شود که رادیو روشن است و صدایش مزاحمت ایجاد می‌کند لذا برای 
خاموش کردن رادیو از جای خود برخاسته و این روند همینطور ادامه می باید .
بنابراین  ظاهرا وی زمان زیادی را برای مطالعه اختصاص داده است. ولی عملا اکثر اوقات را صرف انجام کارهای بیهوده نموده است و از طرف دیگر چون در هنگام خواندن نیز یک نظم و انسجام خاصی نداشته است از این شیوه مطالعه نتیجه خوبی نگرفته است. حال شما قضاوت کنید،
علت عدم موفقیت وی چیست؟ داشتن حافظه ضعیف یا بی نظمی؟
لذا شما ثبل از مطالعه اولا باید تمامی وسایل مورد نیاز را آماده کنید و از طرفی دیگر کارهایی که مربوط به مطالعه نمی‌شوند مانند تلفن کردن، روزنامه خواندن و... را در یک زمان بخصوصی انجام بدهید.

دیدگاه ها

بیان دیدگاه

تمام حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد